Llinars del Vallès aprova de forma definitiva les ordenances del 2024

Dijous, 21 de desembre de 2023 a les 00:00

Llinars del Vallès ha aprovat aquest dijous 21 de desembre de forma definitiva les ordenances fiscals de cara a l’any que ve. Ho ha fet en un ple extraordinari que, per primera vegada a la història, ha tingut lloc a la sala noble del Castell Nou.

El consistori ha estimat en la seva totalitat al·legacions presentades per un ciutadà referents a l’impost sobre l’increment del valor dels terrenys, la prestació de serveis del cementiri, la taxa de clavegueram i els preus públics de teleassistència. També se n’han estimat parcialment unes referents a les taxes dels serveis del cementiri. Finalment, s’ha desestimat la que parlava de la taxa de subministrament d’aigua.

Els portaveus dels grups, com el regidor d'Hisenda Josep Aixandri, han agraït la tasca del ciutadà per ajudar a millorar les ordenances, així com la del personal tècnic de l’Ajuntament.

Jaume Majoral, de Junts, ha celebrat que amb aquestes modificacions el gruix de els ordenances tirin endavant.

Fidela Frutos, del MALL, ha demanat “tenir en compte les reflexions” fetes en les al·legacions. Com la que parla de matisar i precisar entre casos d’escassa capacitat o casos d’impossibilitat econòmica a l’hora d’atorgar ajudes o sobre l’ús de l’aigua que fan certs sectors i les iniciatives per reduir el consum.

Per la seva banda, Arnau Riera, de Fer Poble, ha posat en valor la feina del ciutadà que ha presentat les al·legacions i ha destacat “la dificultat tècnica d’un document així”.

Gerard Coderch, de SUMEM, ha declarat: “Hem de ser una societat més crítica i posar en dubte documents oficials com aquests, que són complexes i és fàcil tenir alguna incidència”.

Finalment, Joan Ramon, del PSC, ha explicat que les modificacions s’han estimat per poder esmenar els errors detectats.

El punt ha comptat amb els vots a favor de ERC, PSC, SUMEM, Fer Poble i Junts, mentre que el MALL hi ha votat en contra.

Les tarifes de l’Esportiu

D’altra banda, el ple també ha aprovat la modificació de l'Ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari relativa al servei públic municipal de piscina coberta i centre lúdic esportiu. Ho ha fet amb els vots favorables d’ERC, PSC i Junts i els contraris de SUMEM, Fer Poble i el MALL.

Josep Aixandri, ha precisat que es tracta d’un increment d’un 4% de les tarifes: un 3,2% atribuïble a la inflació, i un 0,8% per la negociació del conveni del personal que farà entre els anys 2022 (amb caràcter retroactiu), 2023 i 2024, els treballadors i treballadores cobrin un 10,5% més.

Jaume Majoral ha reflexionat que, comparat amb els de l’entorn, el centre esportiu de Llinars “és millor amb equipament i instal·lacions, i això té un cost”. També ha dit, però, que a l’empresa “no deixa de ser un negoci, li haurien de sortir els números”, i ha criticat el baix sou que, segons ha lamentat, rep el personal.

Fidela Frutos ha demanat rebre un informe anual sobre les xifres de l’Esportiu, tal i com ja han demanat d’altres serveis municipals, per poder votar amb tota la informació, i que inclogui el número de persones usuàries, de quins municipis són, si s’han assumit objectius, els preus respecte altres municipis i els resultats d’enquestes de satisfacció, si n’hi ha, entre d’altres aspectes que considera d'interès. També ha demanat que es compti amb una tarifació social o reduccions de tarifes en funció de la renda.

Arnau Riera, per la seva banda, ha explicat que no han entès l’augment de la despesa i s’ha mostrat més partidari “d’un centre esportiu més auster, amb preus més populars i menys renovació de màquines, per exemple”. Alhora, ha lamentat els preus del centre.

Gerard Coderch ha qualificat d’”excessiu” l’augment del 4%: “Sabem que és un gimnàs excel·lent, per sobre de la mitjana. Però és un gimnàs municipal, encara que sigui de gestió privada, i hem d’intentar que hi hagi el màxim de gent possible. A Llinars cada cop hi ha més gimnasos, la gent en té necessitat. Si volem més abonats no hem d’apujar la tarifa, perquè el farem encara més inaccessible per qui no hi pot anar. Hem de buscar fórmules perquè vingui més gent”, ha afirmat.

Joan Ramon ha puntualitzat que el model de l’Esportiu no era el debat de la sessió, però ha manifestat: “En aquest ple estem debatent si volem mantenir el model i ens gastem uns diners en rescatar-ho o fem un augment inferior i ho suplementem amb diners de l’Ajuntament, amb diners de gent que no hi anirà. L’equip de govern ha decidit que aquest no és un bon moment per posar diners de la ciutadania per abaratir el cost d’aquest increment de les quotes dels ciutadans de Llinars i, per sort, de fora”. El regidor ha precisat que l’augment aprovat suposa només 2 euros més al mes.

També ha intervingut l’alcalde. Martí Pujol ha explicat que l’any passat hi havia un acord per suplementar part de la despesa, i que aquest any no hi és. També ha explicat que l’Esportiu no ha acabat de recuperar el número de socis previs a la pandèmia: “Això passa aquí i a tot arreu. Quan comença un equipament així, molta gent s’inscriu però no l’utilitza. Després del Covid, els abonats han baixat a la meitat. L’ús de les instal·lacions segueix igual, però s’han perdut els que no hi anaven”. Pujol ha precisat que el centre arribar a tenir 3.600 abonats, i ara estaria entre 2.800 i 2.900.

El batlle, juntament amb la regidora d’Educació, Mònica López, han emfatitzat el paper social que té la instal·lació i han recordat que tots els infants d’I2 de Llinars poden utilitzar les piscines del centre esportiu.

Darrera actualització: 17.01.2024 | 18:05